درباره وبلاگ ![]() این وبلاگ توسط فاطمه قائمی پناهیان با راهنمایی استاد محترم عربی سرکار خانم نانکلی مدیریت می شود. شما در این وبلاگ شاهد مطالب عربی ،داستان کوتاه و شعر وتصاویر عربی وهمچنین دایره المعارف عربی و نکات زیبای این زبان شیرین و...خواهید بود. در صورت تمایل میتوانید در این وبلاگ عضو شوید و از امکانات بیشتر برخوردار شوید.لطفا پس از بازدید به وبلاگ امتیاز دهید و نظر خود را به ما ارائه دهید.ونیزمیتوانید خیلی ساده باما تبادل لینک فرمایید. اعضای وبلاگ میتوانند برای ما مطالب جالبشان را قرار دهند.پس از تائید مدیریت وبلاگ به نمایش گذاشته خواهد شد. آخرین مطالب پيوندها
نويسندگان
پرواز با بال های عربی به وبلاگ من که مخصوص زبان شیرین عربی و دوست داران این زبان است خوش آمدید. چکیده:روابط گوناگون میان معانی واژگان در عبارات قرآنی یکی از شیوههای پر کار برد در بهرهگیری از بدیع معنوی در آیات قرآن است.در این میان،تضاد معنایی و تقابل بین معانی بخشهای مختلف کلام آرایههای متنوعی را پدید میآورد که یکی از ارکان اعجاز ادبی قرآن را تشکیل میدهد.اما نقش طباق و تضاد در قرآن به زیبایی آفرینی محدود نمیشود،بلکه در تبیین برخی مفاهیم و آشکارتر نمودن بعضی معانی در پارهای از عبارات قرآنی نیز تأثیر بسزایی دارد.این ویژگی متناسب با گونه متمایز و برجسته بلاغت در قرآن است که در آن آرایههای ادبی و عناصر زیبایی آفرین و زینت بخش سخن در همه یا اغلب موارد هماهنگ با شیوایی،روانی و سلاست کلام و در راستای تبیین معنی و تسهیل فهم آن برای مخاطب میباشد.در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است این ویژگی بالغت قرآن را در آرایه تضاد یا طباق و ملحقات آن مانند مقابله،تناقض و رجوع مورد به بررسی قرار دهد. کلید واژها:تضاد،طباق مقابله،تناقض،رجوع،آرایه ادبی. بر اساس دیدگاه عموم علمای بلاغت،طباق(تضاد، مطابقه)عبارت است از آوردن دو کلمه با معانی متضاد در کلام.هر چند ضرفا گرد هم آمدن دو کلمه متضاد را طباق به شمار آورده و شرط نکردهاند که ذکر توأمان دو کلمه متضاد در صورتی طباق به شمار میآید که آفریننده زیبایی موجب زینت کلام باشد ولی به طور معمول در سخن ادبا و بلغا طباق به گونهای است که تقابل دو معنی را برای مخاطب خوشایند و لذت بخش مینمتید. «الطباق هو الجمع بین لفظین متقابلین فی المعنی... فیکون تقابل المعنیین و تخالفهما ممّا یزید الکلام حسنا ز طرافة».1
لاتعجبی یا سلم من رجل ضحک المشیب برأسه فبکی(دعبل خزاعی)
شاعر،سپیدی موی سر را به دندانهای سپید انسان خندان تشبیه کرده،انگار میان خنده و گریه ناشی از مشکلات پیری تقابل معنایی زیبایی را پدید آورده است تا آنجا که ثعالبی در این باره مینویسد:«این زیباترین سروده دعبل است که نام و یاد او را مشهور و پایگاه سخنش را والا نموده است.»2همچنین در این سخن حکیمانه آرایه تضاد در قرآنامیر المؤمنین که«اذا تم العقل نقص الکلام»3بدون تردید طباق میان«تم»و«نقص»یکی از عناصر زیبایی آفرین میباشد،همچنانکه تضاد میان خنده و گریه در سخن دیگر آن حضرت: «ان الزّاهدین فی الدینا تبکی قلوبهم و ان ضحکوا»
4در قرآن نیز بسیاری از آیات طباق سبب تحسین و تجمیل کلام و موجب آرایش سخن است برای مثال: «تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتّی»
(حشر/14)که در توصیف منافقین است پندار اتحاد و همبستگی ظاهری آنان را با اشاره به تشتت و تفرقه باطنی ایشان به زیبایی نفی نموده است.یا آنجا که میفرماید: «ءأمنتم من فی السماء ان یخسف بکم الارض»
(ملک/16)تهدید هولناک و رعب انگیز خداوند نسبت به بندگان با تعبیر زیبایی که ناشی از تقابل میان آسمانو زمین است شکوه و زیبایی افزونتری یافته است.همچنین در آیه «فکیف تتقون ان کفرتم یوما یجعل الوالدن شیبا»
(مزمل/17)منظره ترسناک و رعب آوری که از فضای حاکم بر روز رستاخیز ترسیم شده است مرتبط با تقابل میان تعبیر«ولدان»و«شیب»میباشد.آنجا که از دوستی با دشمنان خدا نهی میفرماید: «لا تترکوا قوما غضب اللّه علیهم»
(ممتحنه/13)زیبایی تعبیر،مرتبط با آشکار نمودن زشتی عمل مورد نهی است که از مقابله دوستی و دشمنی فهمیده میشود.
نظرات شما عزیزان:
![]() ![]() |